טלפון: 053-2328828
שם:
טלפון:
דוא"ל:
פרטים:

 

מיגון אש פאסיבי | קו ההגנה האחרון נגד אש בבניינים

 

 

מאמר אינפורמטיבי קצר זה יציג הגדרת מיגון אש פאסיבי ע"פ שלוש עקרונות יסוד

 

בימים אלה אנו עדים לאירועים רבים של שריפות בבניינים בישראל, רבות נאמר ונכתב אודות אמצעים אקטיביים להגנה נגד אש בבניינים, מערכות גילוי אש, מערכות כיבוי אש במים ( ספרינקלרים), פריסה ואחזקת ציוד כיבוי אש (מטפים, הידרנטים, זרנוקים) ואמצעים נוספים לכיבוי שריפות.

מנגד נראה כי נושא מערכות מיגון האש הפאסיבי, שהן אבן יסוד בהגנה נגד אש בבניינים, נדחקה לשולי הדיון במניעת אש.

 

מהו מיגון אש פאסיבי?

מיגון אש פאסיבי הוא מערכת אמינה ועצמאית להגנה נגד אש בבניינים שייעודה הוא להציל חיי אדם ולהקטין נזקים לרכוש במקרה של שריפה.

עיקרון הפעולה של מערכת זו הוא בכך שהיא מהווה חלק אינטגראלי מהבניין. מערכות אלו נוכחות באופן קבוע בשטח ופועלות עם מופע האש הראשון. כמו כן מערכות מיגון האש הפאסיבי אינן תלויות בגורמים חיצוניים כגון: מתח חשמלי, לחץ מים, טעויות אנוש ועוד.

 

הבסיס החוקי לדרישות מיגון אש פאסיבי בבניינים:

דרישות החוק למיגון אש פאסיבי מוגדרות בתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר תנאיו ואגרות) (תיקון מס' 3) התשס"ח – 2008 ) שפורסמו ב 22.9.2008 ונכנסו לתוקפן בחודש מרץ 2009.

מערכות מיגון האש הפאסיבי נבדקות לפי תקנים ישראליים ותקנים זרים ובניהם: ת"י 755 , ת"י 921 על חלקיו השונים, ת"י 931 , ת"י 1212, ת"י 1733 ועוד.

 

 

מיגון אש פאסיבי מטפל בשלוש בעיות משמעותיות במבנים:

 

מניעת התפשטות האש על חומרי הבניה

מצב זה מתקבל באמצעות שימוש בחומרים בלתי דליקים או באמצעות טיפול בחומרי הבניה בחומרים מעכבי בעירה ש"משדרגים" את יכולת התגובה של החומרים לאש ומעכבות את    התפשטות האש על החומר.

 

מידור המבנה לאזורי אש:

nצב זה מתקבל באמצעות בניית/ התקנת אלמנטים עמידי אש (קירות, רצפות ותקרות) להפרדה בין אזורי אש למשך 90 דקות ויותר, וכן באמצעות איטום מעברי מערכות חשמל, תקשורת, אינסטלציה ומיזוג אויר שחודרות דרך האלמנטים עמידי האש, בחומרים יעודיים למניעת מעבר אש, האלמנטים עמידי האש מונעים את מעבר האש והחום מאזור אש אחד למשנהו וע"י כך מאפשרים זמן למילוט והשתלטות צוותי הכיבוי על האש.

 

הגנה נגד אש על שלד בניין מפלדה:

שלד בניין מפלדה מאבד מחוזקו ככל שהפלדה מתחממת יותר. כאשר הפלדה מגיעה לטמפרטורה של כ 550 מעלות צלסיוס היא בחוזק של כ 70% מחוזקה בטמפ' הסביבה. כלומר, ככל שעולה הטמפרטורה השלד נחלש במהירות יתרה. ההגנה על שלד המבנה מפלדה נגד אש מונעת מטמפרטורת הפלדה לעבור טמפרטורה קריטית בהתאם לחוזק השלד שהוגדר.

  • הגנה על שלד בניין מפלדה יכולה להתבצע בשלוש שיטות, התזת חומר צמנטי על שלד הפלדה, הגנה על שלד הפלדה בלוחות חסיני אש והגנה על שלד הפלדה באמצעות צבעים תופחים בחום שבזמן שריפה הצבע תופח ומגדיל את נפחו וכך יוצר חיץ בין האש לפלדה.

 

מערכות מיגון האש הפאסיבי נבדקות במסגרת אישור הבניין או העסק לאכלוס (טופס 4) .לעיתים אי התאמה בפרט מסוים במערכות מיגון האש הפאסיבי יכול למנוע קבלת אישור אכלוס לבניין, לפיכך חשוב לברר מהן מערכות מיגון האש הפאסיבי הנדרשות, ולהגדירן בהתאם לסוג הבניין וייעודו כבר בשלב מוקדם של תכנון הבניין או העסק. בנוסף להיבט הבטיחות, תכנון נכון בשלב מוקדם יוביל לסיום מוצלח של הפרויקט ואף יביא לחיסכון של סכומי כסף גדולים מעלות הביצוע של הפרוייקט.

 

 

הכותב הוא אליעזר מוניץ, מהנדס בעל תואר M.Sc בניהול והנדסת בטיחות

מתמחה במערכות מיגון אש פאסיבי. 

טל: 054-749-6091

 

המידע במאמר זה הינו אינפורמטיבי וכללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ פרטני ומקצועי לעסק ספציפי או לפרוייקט ספציפי.השימוש במידע שבמאמר הינו על אחריות הקורא בלבד.

 

 

 

 

אליעזר מוניץ- הנדסת בטיחות מביאה את האיכות | ת.ד. 25 כוכב יאיר | טלפקס: 09-749-60-60 | נייד:053-2328828 דוא"ל : e.mounitz.eng@gmail.com

 

 

הפעל נגישות

בניית אתרים